Khamis, 9 Ogos 2012

Kenali Punca Stres Dan Cara Mengatasinya....




Firman Allah :  “Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut dan  kelaparan, kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman.  Dan berikanlah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar.”    (Al-Baqarah :155).


Ayat ini menjelaskan kepada kita, manusia tidak sunyi daripada ujian dan kesusahan.  Semua itu menjadi tekanan kepada manusia. Tekanan-tekanan tersebut adakalanya memberi motivasi yang baik dalam kehidupan manusia namun ia juga boleh memberikan kesan negatif pada emosi dan fizikal diri seseorang.   


Antara punca berlakunya stress pada diri manusia, apabila;

1. Hati menjadi leka dan lalai mengingati Allah.  Sekiranya ini berpanjangan, maka hubungan seseorang dengan Allah akan menjadi rapuh.  
Firman Allah bermaksud: “Dan sesiapa yang berpaling ingkar daripada ingatan dan petunjuk-Ku, maka baginya kehidupan yang sempit dan akan himpunkan dia di hari Kiamat dalam keadaan buta.”    
(Taha : 124)

2.  Roh atau jiwa yang lemah dalam menangkis perkara-perkara yang negatif.  Akibatnya, seseorang itu akan  mudah mendapat gangguan dari iblis ataupun syaitan.  
FirmanNya bermaksud:Dan mereka bertanya tentang roh.  Katakan, “Roh itu urusan Tuhanmu, kamu tidak diberi ilmu pengetahuan kecuali sedikit sahaja.”  
(Al- Isra : 85)

3.  Hati dipengaruhi oleh nafsu lawwaamah.  Apabila nafsu ini tidak dapat dikawal maka segala sifat cela dan keji akan menguasai hati.  Lain pula halnya dengan nafsu mutmainnah, ia dapat mendorong hati  melakukan perkara positif dan rasional.  
FirmanNya bermaksud:  “Dan aku bersumpah dengan nafsu lawwaamah’ (bahawa kamu akan dibangkitkan  sesudah mati)!.       
(Al-Qiamah : 2)

4. Akal tidak memperoleh ilmu sedangkan akal itu adalah tempat ilmu pengetahuan.  (Imam al Ghazali).  Pesan Luqmanul Hakim kepada anaknya, “Wahai anakku, duduklah kamu dengan orang-orang yang berilmu dan rapatkanlah lutut-lututmu dengan mereka, sesungguhnya  Allah menghidupkan hati (akal) dengan cahaya ilmu, sebagaimana bumi dan air hujan.“

Ringkasnya, stres berpunca dari kelemahan diri kita sendiri. Atasilah ia dengan zikir serta keimanan yang kukuh padaNya.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan