Jumaat, 10 Ogos 2012

Ke Arah Kesempurnaan Hidup


Dewasa ini, pendidikan masyarakat semakin hebat dan mencabar, khususnya dalam bidang pembangunan, teknologi maklumat multimedia dan sebagainya. Keasyikan mengejar kemajuan dalam bidang tersebut telah menyebabkan kita terlupa untuk mengisi jiwa anak-anak dengan pendidikan akidah dan akhlak yang mulia mengikut lunas-lunas Al-Quran dan Sunnah.  Pengabaian ini akhirnya melahirkan generasi muda yang berjaya menguasai ilmu moden dan memiliki kemahiran produktiviti yang tinggi, tetapi gagal melahirkan generasi yang berakhlak. Inilah hakikat yang membawa generasi muda ini terjebak dalam kancah kemaksiatan, lupa tanggungjawab kepada Allah, diri dan masyarakat.  


Firman Allah:  “Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut disebabkan oleh tangan manusia  kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian daripada perbuatan buruk yang mereka lakukan, supaya mereka kembali ke jalan yang benar.”        (Ar-Rum : 41)

Apa yang menyedihkan kita ialah gejala syirik, murtad, penagihan dadah dan sebagainya telah melanda generasi pelajar masa kini sehingga ianya tidak mampu ditangani oleh ibubapa dan masyarakat. Ini berpunca dari ketandusan didikan akidah dan akhlak  ke dalam diri anak-anak. 



Untuk itu, kita perlu satu kaedah bagi menyelesaikan masalah ini agar tidak membelenggu masyarakat kita hari ini. Antaranya;

  • Pemantapan akidah hendaklah dilakukan di peringkat bayi lagi sehingga menjadi remaja. Ibubapa dan guru berganding bahu dalam menanam benih akidah ke dalam diri anak-anak yang sedang mekar berkembang.  Pepatah Melayu menyebut  “Melentur buluh biarlah dari rebungnya.”  Penekanan kepada  iman, Islam dan ihsan perlu menjadi topik utama dan manifestasi dalam aktiviti pendidikan serta dihayati oleh semua masyarakat. 
  • Akidah perlu dilihat sesuatu yang sistematik untuk dilengkapi antara satu dengan lain.
  • Kefahaman Islam hendaklah berteraskan Al-Quran dan As-Sunnah. Berpegang kepada keduanya dapat menghindarkan generasi muda dari  menjadi pelampau dan melanggar larangan Allah.
  • Mewujudkan program “Bina Dalaman Diri” insan dengan roh keimanan dan ketaqwaan kepada Allah.  

Dengan adanya amalan dan penghayatan Islam, 
InsyaAllah akan lahirlah insan yang cintakan Allah dan agamanya.  










Tiada ulasan:

Catat Ulasan